Oefeningen

Oefeningen tijdens zwangerschap

Ontspanningsoefeningen hebben veel voordelen voor moeder en kind. Een paar minuten relaxen tijdens drukke perioden zorgt ervoor dat:

  • Spanning en angst minimaal zijn
  • De toevoer van zuurstof en voedingsstoffen naar de baby toe gemaximaliseerd wordt (door een toegenomen circulatie)
  • De invloed van stresshormonen op de baby en moeder geminimaliseerd wordt

Begrip voor de eisen van het lichaam tijdens de zwangerschap zou uw algemene gezondheid en uw voorbereiding op de komst van uw baby kunnen verbeteren. Het vinden van makkelijke houdingen op uw werk en thuis is zeer belangrijk en helpt de mechanische belasting op uw lichaam te verminderen. Een paar tips:

Staan

Ga met een voet diagonaal voor de andere voet staan, dit opent het onderste gedeelte van het bekken en optimaliseert de beschikbare ruimte.
ga tijdens lang stil staan, bijv. met strijken of afwassen, met een voet op een blokje of doosje staan, dit vermindert de belasting op de onderrug.

Liggend

Het liggen op de linker zij bevordert een optimale ligging van het kindje en vermindert lage rugpijn en spanning in het bekken. Het plaatsen van een kussen tussen uw knieën in zijligging voorkomt het draaien van de lage rug.

Zittend

Probeer altijd met uw knieën lager dan uw heupen te zitten, dit optimaliseert de ruimte in de buikholte voor de baby

Knielend

Het knielen op uw handen en knieën vermindert het gewicht op de wervelkolom en het bekken en is een comfortabele positie om even te ontspannen.