De SI-gewrichten bestaan uit de 3 bekkenbotten die achterkant met elkaar verbonden zijn door de sacro-iliacale gewrichten. Deze gewrichten bestaan uit het heiligbeen en de twee bekkenbotten of heupbeenderen. Pijn in het SI-gewricht is helaas een veelvoorkomende klacht.

Hoe ontstaat pijn in de SI-gewricht?

Het SI-gewricht kan te beweeglijk worden (hypermobiliteit). Dit kan veroorzaakt worden door een zwangerschap en kan een bekkeninstabiliteit als gevolg hebben.

Het SI-gewricht kan ook geblokkeerd raken. Dit kan de onderliggende oorzaak zijn van een bekkenscheefstand. De banden zijn normaal zeer sterk, maar wel gevoelig voor rekkingen en rupturen (scheurtjes). Bijvoorbeeld door vallen, sport- en beroepsongevallen.

Als de banden langs de SI-gewrichten beschadigen, kan dit resulteren in een scheefstand van het bekken. Vaak zie je dan een niet anatomisch beenlengte verschil ontstaan. Het been lijkt dan korter, maar in werkelijkheid is dat niet zo. Deze beenverkorting is het gevolg van de verdraaiing in het bekken.

Door de bekkenscheefstand ontstaan er zijwaartse krachten op de rest van de wervelkolom. Dit kan niet alleen leiden tot problemen in de onderrug, maar ook resulteren in klachten in de bovenrug en nek.

* Een veelgemaakte fout is dat men een zooltje of hakverhoging plaatst onder het zogenaamd verkorte been, met als doel de pijnklachten te verlichten. Dit is echter niet verstandig, aangezien de klachten hierdoor verergeren.

Behandeling bij pijn in SI-gewricht

Pijn vanuit de SI-gewrichten kan uitstralen naar de volgende plekken:

• Pijn ter hoogte van de broekriem;
  • Liespijn;
  • Pijn ter hoogte van het schaambeen;
  • Lokale bilpijn;
  • Of beenpijn.

De klachten zijn meestal aanwezig bij lang zitten, staan, bukken of tillen. Bewegen en wandelen geeft juist een vermindering van de klachten.

De SI-klachten zijn gelukkig goed te behandelen door onze chiropractors. Wilt u behandeld worden aan de pijn in uw SI-gewrichten? Maak dan eenvoudig een afspraak bij onze praktijk.

Heeft u vragen over de behandeling? Neem dan gerust contact op via het contactformulier. U kunt ons ook telefonisch bereiken via 0182 – 570124.