Pijn in SI-gewrichten

Het bekken is de basis waar de wervelkolom op rust . Het bestaat uit 3 botten; het heiligbeen en de twee bekkenbotten of heupbeenderen. Deze 3 bekkenbotten zijn aan de achterkant met elkaar verbonden door de sacro-iliacale gewrichten (SI-gewrichten). Deze gewrichten zijn een veelvoorkomende bron van pijnklachten. Het SI-gewricht kan te beweeglijk worden (hypermobiliteit). Dit kan voorkomen na een zwangerschap en kan een bekkeninstabiliteit tot gevolg hebben. Het SI-gewricht kan ook geblokkeerd zijn, dit kan de onderliggende oorzaak van een bekkenscheefstand zijn. De banden zijn normaal zeer sterk maar zijn gevoelig voor rekkingen en rupturen (scheurtjes) door vallen, sport- en beroepsongevallen. Als de banden langs de SI-gewrichten beschadigen, kan dit resulteren in een scheefstand van het bekken. Vaak zie je dan een niet anatomisch beenlengte verschil ontstaan d.w.z. het been lijkt korter maar is het niet. De beenverkorting is het gevolg van de verdraaiing in het bekken. Een veel gemaakte fout is dat men een zooltje of hakverhoging doet onder het zogenaamde verkorte been, dit heeft uiteindelijk klachten verergering tot gevolg, ondanks de verlichting van de pijnklachten in de beginfase.

Door de bekkenscheefstand ontstaan er zijwaartse krachten op de rest van de wervelkolom. Dit kan weer leiden tot problemen in de onderrug, maar ook resulteren in klachten in de bovenrug en nek. Pijn vanuit de SI-gewrichten kan lokale bilpijn geven, maar ook pijn ter hoogte van de broekriem, liespijn, pijn ter hoogte van het schaambeen of beenpijn. De klachten zijn aanwezig bij lang zitten of staan, bukken of tillen. Bewegen en m.n. wandelen/lopen geeft vermindering van de klachten. Bekkenklachten en SI-klachten zijn goed te behandelen door de chiropractor.