Pijn in de bovenrug ontstaat dus meestal geleidelijk als gevolg van een slechte houding, een herhaaldelijk eenzijdig gebruik van de armen of te veel boven de macht werken. Een enkele keer heeft pijn in de bovenrug een plotselinge oorzaak, zoals het vertillen aan iets of het maken van een verkeerde beweging.

De borstwervelkolom heeft een kromming naar achteren (Kyfose). In ons gevecht tijdens de zwaartekracht, dit om rechtop te kunnen lopen, neigen wij er steeds meer naar om in deze bocht te gaan hangen. Met andere woorden: wij buigen steeds meer voorover.

De schouders draaien naar binnen en wij laten het hoofd steeds meer hangen. De rugspieren moeten deze verkeerde houding opvangen en zijn daar niet goed op berekend. Het gevolg hiervan is overbelasting.

Uitstraling naar andere gedeeltes

De pijn in de bovenrug wordt veroorzaakt door een functiestoornis van de borstwervels en / of de ribben. De spieren worden extra belast, waardoor een irritatie ontstaat in de wervelgewrichten. Omliggende zenuwen kunnen hierdoor overprikkeld raken.

Deze zenuwirritatie kan een uitstraling of pijn op de borst geven, terwijl ook een verkramping in de borst- en bovenrug kan ontstaan. Deze pijn kan zelfs uitstralen naar de nek, de armen en het hoofd.

Hoesten, niezen en diep ademhalen kunnen pijnlijk zijn. De symptomen die horen bij bovenrug problemen kunnen op die van hartklachten lijken, wat voor ongerustheid kan zorgen. De chiropractor kan uitzoeken of de klachten samenhangen met uw rugproblemen.

Behandeling bij pijn in de bovenrug

Heeft u pijn in uw bovenrug? Onze chiropractors kunnen u helpen met een gerichte behandeling. U hiervoor eenvoudig een afspraak maken bij onze praktijk.

Heeft u vragen over de behandeling? Neem dan gerust contact op via het contactformulier. U kunt ons ook telefonisch bereiken via 0182 – 570124.