Lage rug en bekkenklachten

Rugpijn of lumbago is een verzamelnaam voor allerlei problemen in de rug die pijn veroorzaken. Maar liefst 80% van de bevolking krijgt tenminste één keer in het leven lage rugpijn (50% heeft vaker last van de rug ).

De meeste klachten in de lage rug worden veroorzaakt door:

• weinig afwisseling in de houding en weinig beweging (zoals bij bureauwerk)
  • verkeerde of eenzijdige belasting (zoals een zware tas over één schouder)
  • de natuurlijke veroudering van het kraakbeen in de nek (ook wel artrose, slijtage of degeneratie genoemd)
  • spanning, stress, vermoeidheid, ziekte, kou, vocht etc.
  • de veranderingen in de hormoonspiegel tijdens een zwangerschap
  • een verkeersongeluk
  • een verkeerde beweging of verdraaiing, zoals bijv. met vegen of spitten, een bukdraaibeweging bijvoorbeeld door iets uit de kofferbak te tillen, tocht of kou etc.

Dit alles kan een bewegingsstoornis van de tussenwervelgewrichten ( facetgewrichten) tot gevolg hebben. Zodra deze bewegingsstoring optreedt, kan de tussenwervelschijf verkeerd belast worden waardoor verschillende omliggende structuren overbelast kunnen raken. Als gevolg hiervan worden pijnzenuwen overprikkeld en functioneren de ‘goede’ bewegingszenuwen minder. Dit kan allerlei soorten pijn tot gevolg hebben: van een zeurende tot stekende pijn in de rug tot een uitstralende pijn naar de benen. Rugpijn kan tijdens of vlak na een inspanning optreden, maar ook pas na enkele uren of dagen. Een chiropractor is deskundig in het behandelen van problemen van uw onderrug. Naast het behandelen van de klacht werkt de chiropractor ook preventief. Door een regelmatige controle en gerichte adviezen voorkomt hij verdere beschadiging van uw wervelkolom en zenuwstelsel.

Roland rug