Hoofdpijn/migraine

Hoofdpijn

Zowel bij jonge als oudere mensen is hoofdpijn een veel voorkomende klacht. Er zijn verschillende soorten hoofdpijn, waarvan spanningshoofdpijn de meest voorkomende is. De kenmerken van spanningshoofdpijn zijn niet voor iedere patiënt hetzelfde, maar er zijn wel overeenkomsten. Over het algemeen zit bij spanningshoofdpijn de pijn aan beide zijden van het hoofd. De pijn is dof, drukkend, en voelt als een strakke band die om het hoofd zit. Ondanks het feit dat spanningshoofdpijn veroorzaakt wordt door voornamelijk stress, kunnen chiropractoren deze patiënten helpen. Stress kan namelijk tot een verhoogde spierspanning in de nek leiden. De beweeglijkheid van de wervels in de nek en bovenrug kunnen verminderd worden en omliggende zenuwen kunnen geïrriteerd raken. De zenuwirritatie die vanuit de nek komt, is vaak mede oorzaak van deze spanningshoofdpijn. Overigens kan spanningshoofdpijn ook vanuit het kaakgewricht komen. Hoofdpijn kan ook veroorzaakt worden door een lokale overbelasting van de nek. Dit kan het gevolg zijn van onder andere een verkeerde houding, een ongeluk of val.

Migraine

Migraine is een ander soort hoofdpijn. Patiënten zijn bij migraine vaak overgevoelig voor licht en geluid. Vaak zijn patiënten misselijk tijdens een aanval, waarbij ze ook kunnen overgeven. Soms zijn er ook bepaalde voedingsstoffen, medicijnen of alcohol die geassocieerd worden met migraine. Voorbeelden hiervan zijn onder andere wijn, chocola, eieren en kaas. De oorzaak van migraine is waarschijnlijk te vinden in een verandering in de diameter van de bloedvaten in het hoofd. Na een vernauwing van de hersenslagaders treedt een verwijding op, wat leidt tot de pijn van de migraine. De zenuwen, die verantwoordelijk zijn voor de diameter van de hersenslagaders komen vanuit de bovenrug en nek en lopen naar de hersenen. Dus wervelblokkades in de nek en bovenrug kunnen de oorzaak zijn dat het zenuwstelsel overprikkeld raakt. Via het corrigeren van wervelblokkades in de nek en bovenrug kan de chiropractor de pijnlijke overlast die de migraine veroorzaakt verminderen.