Hernia

Een hernia (voluit: hernia nucleus pulposus) is een veel voorkomende aandoening van de lage rug, waarbij een beschadiging aan de tussenwervelschijf de oorzaak van de klachten is. Niet iedereen met een hernia krijgt pijn, in slechts 50% van de gevallen gaat het gepaard met klachten. De anatomie van een tussenwervelschijf is te vergelijken met een
ui. Er zitten ringen aan de buitenkant, en in het centrum zit een materiaal dat men kan vergelijken met gel. Hernia betekent scheur in de buitenste ring van de tussenwervelschijf (anulus fibrosus), waardoor de zachte kern (nucleus pulposus) naar buiten komt. Meestal wordt een hernia veroorzaakt door het langdurig verkeerd functioneren van de wervelkolom. Doordat de uitstulping tegen zenuwweefsel drukt wordt de pijn veroorzaakt.

_DSC3642

In een vroeg stadium puilen de laagjes iets uit, in dit geval spreken we van een protrusie. De pijn hierbij ontstaat vaak plotseling en is vaak het gevolg van een buig /draaibeweging.  In een later stadium kan de “gel” door de harde buitenlaag heen komen via rupturen of kleine scheurtjes. Hierbij spreken we van een prolaps. De klachten kunnen echter ook geleidelijk ontstaan en zeer wisselend van intensiteit zijn. De pijn wordt veroorzaakt doordat de uitstulping tegen het zenuwweefsel drukt.

De klachten van een hernia kunnen verschillen, afhankelijk van welke zenuw wordt geïrriteerd. Hernia’s in de lage rug geven vooral uitstraling naar de benen (bijvoorbeeld tintelingen of gevoelloosheid) en kunnen zelfs voor verlamming zorgen (bijvoorbeeld een klapvoet).
Hernia’s kunnen ook in de nek of bovenrug voorkomen, maar dit gebeurt minder vaak dan in de onderrug. Vaak denken mensen dat pijn in het been automatisch een hernia is. Het blijkt in de praktijk echter dat maar 10% van de patiënten met beenklachten een hernia hebben. De rest: 90%, heeft een andere oorzaak.

Een hernia is op normale röntgenfoto’s niet te zien. Om een goede diagnose te stellen wordt er een scan gemaakt (MRI of CT). Hierop is te zien of er sprake is van een hernia en/of er sprake is van een directe druk van de hernia op de zenuwwortel.

Over het algemeen wordt er bij een hernia voor een conservatieve/niet-operatieve behandeling gekozen. Wanneer er tijdig wordt ingegrepen zijn deze klachten dus te voorkomen. Hernia is een beladen term en de grote angst voor mensen die af en toe rugpijn hebben. De meeste herniaklachten kunnen goed door een chiropractor behandeld worden zonder dat er een operatie nodig is. Met behulp van specifieke behandeltechnieken en speciale behandelbanken worden goede resultaten geboekt. Opereren wordt alleen overwogen als er sprake is van progressieve zenuwuitval en/of een onhoudbare pijn.